Replikkstrek

En leser har (for en god stund siden, beklager)  sendt inn et spørsmål:

Hvilken versjon er riktig, nummer 1 eller 2?

  1. – Jeg har aldri vært på den brygga, sa han. Jeg var dessuten i Gøteborg den aktuelle dagen.
  2. – Jeg har aldri vært på den brygga, sa han. – Jeg var dessuten i Gøteborg den aktuelle dagen.

Den andre versjonen er riktig. Replikkstreker fungerer omtrent som anførselstegn hvor det avsluttende tegnet sløyfes. Når det kommer et innskudd midt i en replikk – som regel en såkalt anførende setning («sa han», «spurte hun», etc.) – må man sette inn en ny replikkstrek for å markere at replikken begynner igjen, på samme måte som man ville ha satt inn et nytt sett med anførselstegn:

«Jeg har aldri vært på den brygga,» sa han. «Jeg var dessuten i Gøteborg den aktuelle dagen.»

Hvis man sløyfer den andre replikkstreken eller det andre paret med anførselstegn, vil det bli fortelleren, altså den samme personen som sier «sa han», som hevder å ha vært i Gøteborg, og betydningen blir altså noe slikt som «Bertil sa at han aldri hadde vært på den brygga. Forresten var jeg selv, kjære leser, i Gøteborg den dagen Bertil nevner.»

Oppdatering: En kollega har i kommentarfeltet – til min store forskrekkelse – gjort meg oppmerksom på at man ifølge offisielle rettskrivningsregler kan sløyfe den andre replikkstreken. Om man dermed oppnår noe annet enn å forvirre leseren, er selvfølgelig et annet spørsmål. Så selv om det er tillatt, vil jeg ikke anbefale noen å utelate den andre streken.

6 thoughts on “Replikkstrek

  1. Er den varianten egentlig god tegnsetting? Jeg har egentlig vaert vant til at man kun bruker replikkstrek hvis man ikke bruker innskudd av typen «sa han» i det hele tatt; dvs samtaler med kun to personer hvor de skifter paa aa snakke.

    Lik

    Svar
  2. Nei, begge variantene er korrekte. Det er valgfritt om man vil bruke replikkstrek etter den anførende setningen. Se Vinjes Skriveregler – jeg har ikke den nyeste utgaven her nå, men i den åttende utgaven står det på side 47 og 48.

    Lik

    Svar
    • Makan. Her går jeg rundt og innbiller meg at jeg kan Vinjes Skriveregler på rams, og så har noe så vesentlig unnsluppet meg? Det går jo ikke an. Men takk for rettelsen!

      Har det forresten alltid vært slik, eller kan jeg slippe unna med å avfeie dette som et nymotens påfunn?

      Lik

      Svar

Legg igjen en kommentar

