Lenger og lengre

En leser har stilt et spørsmål som formodentlig har allmenn interesse:

Har et spørsmål angående rettskriving: Når brukes «lenger», og når brukes «lengre»? Har stadig trøbbel med dette når jeg skriver …

«Lengre» er komparativ av «lang» og er altså et adjektiv. Adjektiver brukes til å modifisere substantiver, som for eksempel «kø». Det heter altså «Denne køen er lengre enn den andre køen.»

«Lenger» er derimot et adverb (egentlig to adverb – det er komparativ av både «lenge» og «langt»). Adverb brukes til å modifisere verb, adjektiver eller andre adverb. For eksempel heter det dermed «Jeg måtte vente lenger i dag enn i går»; her står ordet (i dette tilfellet komparativ av «lenge») til «vente», som er et verb.

Altså.

Ikke slik:

  • Mitt hopp var lenger enn Hannibals hopp.
  • Jeg hoppet lengre enn Hannibal.

Men slik:

  • Mitt hopp var lengre enn Hannibals hopp.
  • Jeg hoppet lenger enn Hannibal.

One thought on “Lenger og lengre

  1. Tilbaketråkk: Tweets that mention Lenger og lengre « Ikke slik, men slik -- Topsy.com

Legg igjen en kommentar

