Vampyrer

Kjære forfatterspire.

Hvis du for tiden skriver på en vampyrroman, foreslår jeg at du gjør som følger:

  1. Legg manuskriptet i en skuff.
  2. Lås skuffen.
  3. Kast nøkkelen på havet.
  4. Vent til ingen lenger husker at noe slikt som en vampyrtrend noen gang har utspilt seg. Skriv gjerne noe annet mens du venter.
  5. Tilkall låsesmed, åpne skuffen, og les det gamle manuskriptet ditt.
  6. Tenk deg godt om. Er manuskriptet noe bra? Har det potensial til å bli bra?
  7. Hvis ja: Fullfør manuskriptet, revider og send inn til valgfritt forlag for vurdering.
  8. Hvis nei: Kast manuskriptet på havet.

På forhånd takk.

Altså.

Ikke slik:

Hannibal våknet med et rykk. Det var langt på natt. Han hadde forsovet seg! I et forrykende tempo kom han seg ut på badet, hvor han dusjet og pusset huggtennene, før han kastet i seg en halvliter blod på kjøkkenet.

Men slik:

Hannibal våknet med et rykk. Det var langt på dag. Han hadde forsovet seg! I et forrykende tempo kom han seg ut på badet, hvor han dusjet og pusset tennene, før han kastet i seg en brødskive og en kopp kaffe på kjøkkenet.

PS: Hvis du jobber på en roman lagt til en skole for vordende trollmenn, kan du følge samme prosedyre. Bare bytt ut «vampyrtrend» med «skole-for-vordende-trollmenn-trend» i punkt fire. Og belag deg på å måtte vente veldig, veldig lenge.

6 thoughts on “Vampyrer

  1. Tilbaketråkk: #3: Liked Posts | Carolines Verden

  2. Tilbaketråkk: Linkstorm # 2 –

  3. Uff! Jeg er med andre ord … fucked. Ikke bare skriver jeg en vampyrroman, i dette øyeblikk, jeg har også gitt ut to vampyrromaner de siste to årene og det, uten å vite hvor forbanna fucked jeg egentlig er. Jeg er altså av den urnaive typen som når jeg ser feks hvordan disse, i mine øyne grusomme vampyrromanene, som jo har sitt opphav i fra gamle sjangere og (pulp)forfattere som jeg leste og likte en gang i tiden, Stoker, Poe, Howard, Lovecraft m.fl, vel, da sutrer jeg litt og sier alt var så mye bedre før i tiden før jeg av en eller annen grunn begynner å skrive slike bøker slik jeg ønsker og mener de burde være. (Burde kanskje heller låst dem ned i en skuff) Jeg mener altså at det å erklære noe for shit, bare fordi en oversvømmes av shit, ikke nødvendigvis betyr at en skal erklære sjangeren for død og begravet og heller finne på noe annet. Dog skal jeg innrømme at jeg er på en måte der, du er, med krimmen, selv om jeg vet, og husker hvordan det var, å lese god, morsom og underholdende krim.

    God blogg!

    Mvh

    Heine T. Bakkeid

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

