«Og» og «men» først i en ytring

En utbredt vrangforestilling er at man ikke kan innlede en ytring – altså det som står mellom to store skilletegn (punktum, utropstegn eller spørsmålstegn) – med «og» eller «men». Mange har til og med lært dette på skolen.

Jeg vet ikke hvem som har kokt opp denne regelen, men vedkommende må ha vært en fjott uten dannelse eller språklig finfølelse.

For det første er det, som Finn-Erik Vinje påpeker i Bedre norsk, meget praktisk å kunne åpne en ytring med «og» eller «men»:

Iblant har man behov for å binde sammen en konkluderende setning med flere foregående påstander, og da kan men og og fylle en funksjon som innledningsord: … dermed hadde hun gjort alt. Hun hadde malt huset. Hun hadde ryddet i hagen. Hun hadde lært seg å reparere. Og enda var det ikke nok. (s. 101)

For det andre kan bruk av «men» og «og» først i en ytring ha en kraftfull stilistisk effekt – en effekt man ikke ikke bør nekte seg bare fordi en eller annen norsklærer en gang i tiden har hatt underlige meninger om saken.

Altså.

Ikke slik:

I Begyndelsen skabte Gud Himmelen og Jorden. Jorden var øde og tom, og der var Mørke over Afgrunden; og Guds Aand svævede over Vandene. Da sagde Gud: Der blive Lys! Der blev Lys. Gud saa, at Lyset var godt, og Gud skilte mellem Lyset og Mørket. Gud kaldte Lyset Dag, og Mørket kaldte han Nat. Der blev aften, og der blev Morgen, første Dag.

Men slik:

I Begyndelsen skabte Gud Himmelen og Jorden. Og Jorden var øde og tom, og der var Mørke over Afgrunden; og Guds Aand svævede over Vandene. Da sagde Gud: Der blive Lys! Og der blev Lys. Og Gud saa, at Lyset var godt, og Gud skilte mellem Lyset og Mørket. Og Gud kaldte Lyset Dag, og Mørket kaldte han Nat. Og der blev aften, og der blev Morgen, første Dag.

10 thoughts on “«Og» og «men» først i en ytring

  1. MEN: å ha flere etterhverandre (for eksempel et helt avsnitt med «og», «men» og andre bindeord) bør unngås. fordi det virker bare amatørmessig. og så er det ganske unødvendig. men om man vil ha lesere som hiver etter pusten for hver setning. da kan man jo gjøre det slik. og kanskje gjøre noen halvgal i samme slengen. som meg, for eksempel, da jeg leste ei wallander-bok.

    Lik

    Svar
    • Det er klart. Man skal være forsiktig med å åpne mange setninger etter hverandre med samme ord, også når ordet er «og» eller «men». Ikke at dette heller er noen absolutt regel; det stadig gjentatte «og» funker jo fint i bibelversene jeg siterer.

      Hva har du forresten imot store bokstaver?

      Lik

      Svar
  2. men i bibeleksemplet er de ikke så mange da🙂

    store bokstaver? jeg syns bare ikke de er så pene. små er mer estetisk tiltalende. i tillegg betyr å skrive med små bokstaver at man slipper å trykke på shift. og kanskje er det et lite resultat av en sterk, sterk irritasjon over alle som putter store bokstaver der de ikke hører hjemme. som i (norske) låttitler for eksempel.

    Lik

    Svar
    • Hm. Akkurat. Dette har du selvsagt en grunnlovsfestet rett til å mene hva du vil om. Men hvis du noen gang sender fra deg et romanmanuskript, håper jeg du vil vurdere å ta i bruk noen velplasserte store bokstaver. Med mindre du ønsker å gjøre konsulenten halvgal. Irritasjonen over store bokstaver på avveier har jeg for øvrig all mulig sympati med.

      Lik

      Svar
      • Jeg kan hvis jeg vil. Skulle jeg for eksempel sende inn et romanutkast eller ei essaysamling eller noveller, så ville jeg nok trykka litt på shift innimellom. Med mindre jeg var ute etter en spesiell effekt. Jeg tror også at jeg er glas i å skrive med små bokstaver fordi det føles mer muntlig, mindre seriøst. Når jeg ikke lenger skriver dialekt overalt, er det fint å liksom «dra det hele ned på jorda» litt, gjennom små bokstaver. Jeg vet også at meningene er delte her.

        Lik

  3. oi, nei, jeg tar det tilbake! det er mange «og» der, jeg vet ikke hva jeg tenkte. det er en vurdering, og det handler kanskje litt om den poetiske kvaliteten i teksten. jeg har merket meg en del krimbøker med dårlige setninger for eksempel, der de ofte starter med disse bindeordene eller andre småord i hver setning i lange avsnitt, og hugger setninger som lett kunne vært kjørt sammen med et komma i to i stedet. det er uheldig.

    Lik

    Svar
  4. Har (heldigvis) etter hvert skjønt det, ved å lese mye: Det ER lov å starte en setning med OG eller med MEN, selv om man lærte noe helt annet på skolen.

    Takk for at du også bekrefter at det er sånn:-)

    Lik

    Svar
  5. Dette trengte også jeg en bekreftelse på. Jeg lukker øynene hver gang jeg begynner en setning med ‘og’ eller ‘men’, fordi jeg innerst inne tenker at det er feil. Er glad jeg fant denne bloggen. Takk for at du skriver den!

    Lik

    Svar
  6. Jeg synes du er noe hard nå i dine uttalelser «en fjott uten dannelse eller språklig finfølelse.»

    Jeg må forsvare skole og lærere litt her. Jeg tror de fleste lærere nå vet at det er lov å starte setninger med disse sideordnede konjunksjonene, og at de ser at det er en vanlig bruk i moderne litteratur spesielt. Men slik disse ordene ofte forekommer i elevtekster er det i store mengder, setning etter setning, og de er som regel meningstomme. Oftest forekommer de nemlig i en hendlingsreferatrekke i en slags «og-så og så og så» fortelling. Da blir ofte tekstene bedre ved en omskriving som også innbefatter å stryke en del av disse tomme ordene.

    Lik

    Svar
    • Ok, la meg få moderere den påstanden. Slik: «Jeg vet ikke hvem som har kokt opp denne regelen, men vedkommende må ha vært en fjott uten dannelse eller språklig finfølelse, eller en udugelig latsabb

      Hvis problemet er at elevene skriver lite varierte setninger, synes jeg man skal lære dem at det er viktig å variere setningsstrukturen, ikke finne på tøyseregler. Ærlig talt. Visse krav må det da gå an å stille til norsklærerne.

      Lik

      Svar

Legg igjen en kommentar

