Kapittelinndeling

Jeg har i en kommentar fått et spørsmål som kan være av såpass stor allmenn interesse at jeg tar svaret i et eget innlegg:

Er det uheldig om man ikke deler manuskriptet opp i kapitler ved innsendelse, ev. gjør oppmerksom på at dette vil gjøres senere om forlaget skulle være interessert? (Det vil jo ganske sikkert bli ønske om endringer, ev. komprimering, fra forlagets side.)

Gitt at du selv mener at manuskriptet faktisk bør deles opp i kapitler: Ja, det er uheldig å utsette det.

Det stemmer at så godt som alle manuskripter som blir antatt, gjennomgår omfattende redigering før det blir bok av dem. Kapittelinndelingen kan bli endret i denne prosessen. Allikevel bør du gjøre ditt beste for å få til en fornuftig inndeling før du sender fra deg manuskriptet ditt.

Men hvorfor skal man legge masse arbeid i noe som allikevel ikke blir stående?

Det er jo slik at et hvilket som helst aspekt ved et manuskript kan bli endret etter at det er blitt antatt. Det er ikke større grunn til å tenke «det kan bli endret, så jeg gjør ikke dette ferdig nå» om inndeling i kapitler enn om personskildring, plottkonstuksjon, setting, rettskrivning, research, og så videre, og så videre.

Manuskriptet ditt bør være så ferdig som mulig når det vurderes, av den enkle grunn av et ferdig manuskript er et bedre manuskript enn et halvferdig, og dermed har bedre sjanse til å vekke begeistring hos konsulenter og redaktører. Ser du noen som helst mulighet til forbedring, bør du utføre dett før du sender manuskriptet inn til et forlag. Dette inkluderer forbedringer i kapittelinndelingen.

For det er ikke slik at denne inndelingen er en ren formalitet. Den kan ha vesentlig innvirkning på hvordan leserne – som inkluderer konsulenten eller redaktøren – oppfatter teksten din.

Hvordan et manuskript bør deles inn, kommer selvfølgelig helt an på hva slags genre det tilhører. Kapitlene i en faktabok er åpenbart noe annet enn kapitlene i en krimroman. Det er dermed vanskelig å gi helt generelle råd om hvordan inndelingen bør gjøres. Jeg vil allikevel skrive et par ord om kapitler i handlingsdrevne tekster, altså romaner og liknende hvor det er selve handlingen, og ønsket om å finne ut hvordan det går, som driver leseren til å fortsette.

Mange ser ut til å anta at man kan dele et hendelsesforløp inn i et antall episoder, og at man bør plassere hver episode innenfor et kapittel. Den første delen av denne antagelsen er korrekt, den andre er det ikke. Hvis du vil at boken du skriver på, skal bli umulig for leseren å legge fra seg, bør du for all del ikke starte og avslutte en ny episode i hvert kapittel.

Hvis du avslutter en episode, og dermed senker spenningen, på samme sted som du plasserer en kapittelovergang, gjør du det enkelt for leseren å legge boken fra seg på dette punktet. Dette vil du unngå. Det du vil, er å tvinge leseren til å begynne på neste kapittel, og det oppnår du lettest ved å begynne på neste episode før du begynner på neste kapittel.

Den beste kilden til lærdom om denne teknikken er antagelig tv-serier, men det går absolutt også an å gå til litteraturen. Den ikke ukjente J. K. Rowling er et eksempel på en forfatter som nesten helt konsekvent deler bøkene sine inn i kapitler etter dette mønsteret.

Altså.

Ikke slik:

Kapittel 1

Kapittel 2

Kapittel 3

Episode A

Episode B

Episode C

Men slik:

Kapittel 1

Kapittel 2

Kapittel 3

Episode A

Episode B

Episode C

6 thoughts on “Kapittelinndeling

  1. Så flott at du har laget eget innlegg på dette…🙂

    Har vel før trodd at man skulle avslutte episodevis, men ser i alt jeg leser at kapittelet ofte slutter midt i noe.

    Interessant det du forteller om dette, takker for gode råd!

    Lik

    Svar
  2. Vil bare fortelle at etter at jeg delte opp i kapitler ser alt så mye bedre ut…! Mye mer proft.

    Trodde på forhånd at det ville bli vanskelig, men jeg opplevde det ikke sånn. Varierte mellom å dele opp midt i en handling eller scene, og der en sluttet. Noen ganger syns jeg at det siste blir mest naturlig.

    Når jeg delte opp fant jeg også overflødige setninger, de ble lettere å oppdage.

    Takker for nyttig råd!🙂

    PS. Går det an at du kan legge inn en oversikt over alle innleggene dine på ett sted, må ofte lete om jeg skal se på noe igjen når jeg kommer hit, ikke alltid like innlysende hvilket tema det finnes under syns jeg.

    Lik

    Svar
    • Hei. Godt å høre at rådene mine er til nytte – og at du ikke følger dem slavisk. Når det gjelder oversikt over alle innlegg, tror jeg ikke dette bloggsystemet har noen løsning for det. Men jeg har lagt til lister over nyeste og mest populære innlegg (i kolonnen til høyre), håper det hjelper litt.

      Lik

      Svar

Legg igjen en kommentar

