Lave ambisjoner

Stadig vekk får jeg inn barnebokmanuskripter med følgebrev som lyder omtrent som dette:

Kjære forlag.

Både jeg og min samboer har nylig begynt å jobbe i lakseoppdrettsnæringen. Da sønnen vår, åtte år gamle Børre, ikke helt forstår hva vi driver med, har jeg sett etter barnebøker om lakseoppdrett. Til min store forbauselse har jeg oppdaget at det ikke finnes barnebøker om dette temaet. Derfor har jeg bestemt meg for å skrive en selv.

I og for seg er dette greit nok. Hvis boken din fyller et hull i markedet, kan den selge mer enn den ellers ville ha gjort. Dette er gunstig for både deg og forlaget. Alle i bokbransjen vil at bøker skal selge.

Problemet med så godt som alle manuskripter som ledsages av denne typen brev, er at forfatteren ikke har satt seg andre mål enn at boken deres skal handle om en bestemt ting. De litterære ambisjonene – hva man enn vil legge i det begrepet – er fraværende. Dette er et forferdelig dårlig utgangspunkt.

Pussig nok er også de fleste av disse manuskriptene skjønnlitterære. Hvis det eneste du vil oppnå, er å formidle informasjon om et bestemt tema, bør du ikke skrive en skjønnlitterær bok. Til nød kan du skrive en faktabok med dette utgangspunktet, men da bør du ha virkelig god greie på det du skriver om. Og vær oppmerksom på at det stilles høye krav til den litt ulne størrelsen man gjerne kaller litterær kvalitet også når det gjelder faktabøker.

Altså.

Ikke slik:

Jeg vil skrive en barnebok om lakseoppdrett.

Men slik:

Nå har jeg lest Astrid Lindgren og Maurice Sendak, jeg har lest Roald Dahl, Rune Belsvik, J. M. Barrie, Stian Hole og Lemony Snicket. Jeg vet hva jeg har å strekke meg etter. Jeg vil overgå dem alle, jeg vil skrive en barnebok som vekker oppsikt langt utenfor landets grenser. Boken skal forresten handle om lakseoppdrett.

Legg igjen en kommentar

