Komma foran «mens»

I dag skal jeg fatte meg i korthet. Jeg vil presentere en kommaregel altfor få er klar over. Som jeg tidligere har nevnt, er det en fordel å beherske språkets formaliteter hvis du vil skrive bøker.

Slik lyder regelen:

Det skal settes komma foran «mens» når ordet indikerer en motsetning, men ikke når det indikerer samtidighet.

Ofte avgjør et kommas tilstedeværelse eller fravær i denne sammenhengen kun en nyanseforskjell. Ta for eksempel de to periodene:

  1. Børre tok oppvasken mens Lisbeth spiste middag.
  2. Børre tok oppvasken, mens Lisbeth spiste middag.

Begge eksemplene er korrekt norsk, men de betyr ikke helt det samme. Periode nummer én betyr «Børre tok oppvasken samtidig som Lisbeth spiste middag». Den andre perioden uttrykker noe slikt som «Børre tok oppvasken, men det gjorde ikke Lisbeth, som isteden spiste middag». Her er det konteksten, og hva du vil vektlegge, som avgjør om du bør sette komma eller ikke.

Men slik er det ikke alltid. Noen ganger er det udiskutabelt feil med komma foran «mens», og andre ganger er det  udiskutabelt korrekt.

Hvis de to hendelsene som nevnes på hver sin side av «mens», ikke foregår samtidig, skal det alltid settes komma. Og hvis subjektet i de to setningene er én og samme person, skal de ikke skilles med komma; det gir jo ingen mening å si at en person gjør dette og hint i motsetning til den samme personen, som gjør noe helt annet.

Altså.

Ikke slik:

  • Jeg synger, mens jeg dusjer.
  • Henrik Ibsen ble født i 1828 mens Bjørnstjerne Bjørnsom ble født i 1832.

Men slik:

  • Jeg synger mens jeg dusjer.
  • Henrik Ibsen ble født i 1828, mens Bjørnstjerne Bjørnsom ble født i 1832.

5 thoughts on “Komma foran «mens»

  1. Har aldri tenkt over dette før. Lærte bare at man skulle sette komma etter OG og MEN. Kan man risikere å bli refusert for disse feilene der også? Eller blir man på en måte tilgitt?😉

    Takk for en informativ blogg!

    Lik

    Svar
    • Nei, feil på dette området er på ingen måte noe som fører til refusjon; dette er detaljer som språkvaskere og korrekturlesere skal ta seg av. Men det skader jo ikke å gjøre det riktig med én gang. Og, som jeg var inne på i et tidligere innlegg, kan man ikke ta for gitt at forlaget klarer å rette alle feil.

      Hvis du har lært at du alltid skal sette komma etter «og» og «men», synes jeg forresten du skal kreve skolepengene tilbake. Men det var kanskje ikke det du mente å skrive?

      Lik

      Svar

Legg igjen en kommentar

