Manuskriptformatering

Har det noe å si hvordan du formaterer manuskriptet ditt? Tja. Jeg håper egentlig det ikke er så viktig. Jeg er jo ute etter å oppdage gode tekster, og gode tekster er gode tekster uansett hva slags skrifttype eller linjeavstand som er brukt.

Men jeg kan bli ganske sur eller oppgitt når jeg mottar et manuskript med oppsett som nærmer seg det uleselige. Husk at vi som vurderer manuskripter, gjerne leser veldig mye. Vi sitter og stirrer på tekstsider dagen lang. Dette er anstrengende for øynene selv med pent formatert tekst. Hvis skriften eller linjeavstanden er for liten eller margene for små, blir det fort uutholdelig. Og jeg tør ikke love at dette ikke påvirker hvordan jeg vurderer manuskriptet ditt. Selv om jeg forsøker å unngå det.

Derfor (og selvfølgelig også fordi det er lov å være grei) bør du sørge for å gi manuskriptet ditt et oppsett som gjør det behagelig å lese før du sender det inn til et forlag.

Aller først bør du sjekke websidene til det aktuelle forlaget og se om de har spesielle retningslinjer for hvordan manuskriptet skal settes opp.  Har de det, bør du følge disse. Har de ikke det, kommer du langt med litt sunn fornuft.

Sunn fornuft er i dette tilfellet noe slikt:

  • Bruk en font med serifer (små, vannrette streker nederst på bokstavene). Times New Roman har serifer, Arial har det ikke.
  • Tolvpunkts skrift er passe størrelse.
  • Linjeavstand på 1,5. Noen liker dobbel linjeavstand, men personlig synes jeg det blir for mye.
  • Margene bør ikke være mindre enn 2,5 centimeter på hver side.
  • Husk sidetall. Hvis noen liker manuskriptet ditt og vil skrive en uttalelse, gjør sidetall jobben deres mye lettere. Dette er gjerne noe du vil legge forholdene til rette for.
  • Sett ikke manuskriptet inn i en ringperm eller lignende. Ikke stift sammen sidene. Binders eller strikk er greit.

Sånn. Det var sunn fornuft. I tillegg har jeg lyst til å nevne et par ting som burde være enda mer innlysende, men som enkelte allikevel ikke har forstått. Ikke at jeg vil anklage deg for å være en av dem, altså. Det er du helt sikkert ikke. Men for sikkerhets skyld:

  • Bruk sort tekst på hvitt papir. Ikke rød tekst på blått papir eller gul tekst på grønt papir. Sort på hvitt er tingen.
  • Ikke send inn håndskrevne manuskripter.
  • Ikke bruk håndskrift-fonter eller andre skrifttyper med rare effekter.

Altså.

Ikke slik:

stygtmanuskript1

Eller slik:

stygtmanuskript2

Under ingen omstendighet slik:

stygtmanuskript3

Men slik:

pentmanuskript

På forhånd takk.

19 thoughts on “Manuskriptformatering

  1. Fantastisk. Er det virkelig noen som sender inn manus med farget tekst? Det stadfester i så fall at forfatterskruer er rarere enn journalistskruer.

    Lik

    Svar
    • Jepp, det forekommer. Jeg husker spesielt godt et manuskript hvor forfatteren hadde formatert hvert enkelt ord på en unik måte; for eksempel kunne ordet «hund» konsekvent stå med rosa skrift på blå bakgrunn og med en gul ramme rundt. Det er en del gærninger der ute.

      Lik

      Svar
  2. For en fin blogg du hadde her!🙂 Jeg tror jeg skal linke til deg, artig for andre også å titte innom i tilfelle det er noen som har en forfatter i magen sin:)

    Og gode råd og tips å ta med seg uansett. Ha en fortsatt fin fredag!

    Lik

    Svar
  3. Så kjempefint at du har lagt ut denne bloggen…!🙂

    Har akkurat begynt å lese, etter dette innlegget skal jeg huske å ikke stifte sammen, ellers tror jeg at jeg gjør alt «rett»…🙂

    Lik

    Svar
  4. Har et spørsmål jeg håper du kan svare på;

    er det uheldig om man ikke deler manuskriptet opp i kapitler ved innsendelse, evt. gjør oppmerksom på at dette vil gjøres senere om forlaget skulle være interessert?🙂
    (det vil jo ganske sikkert bli ønske om endringer, evt. komprimering fra forlagets side).

    Lik

    Svar
    • Hei. Beklager at det tok litt tid før jeg fikk svart på spørsmålet ditt, men nå er det til gjengjeld grundig besvart med digresjoner og det hele i et eget innlegg. Jeg tok meg den frihet å rette opp et par småfeil der jeg siterer spørsmålet ditt, håper du ikke tar anstøt. Og for ordens skyld: Da jeg skriver at mange tror slik-og-slik, er det ikke meningen å anklage deg personlig for å sveve i den villfarelsen; det er bare en generell observasjon basert på de bunkene med manuskripter jeg har lest.

      Lik

      Svar
  5. Neida, tar ingenting personlig av dette, og det er helt i orden at du har endret litt i teksten min(er forkortelsen «evt.» feil altså…? Eller går det bare på hva man foretrekker?).

    Takk igjen, for nyttig innlegg.🙂

    Lik

    Svar
    • Tja, så lenge innrykket er godt synlig, er det vel ikke så nøye. Standard-innstillingene i de fleste tekstbehandlere funker sikkert fint. Men bruk tab-tasten, ikke mellomrom. Tomme linjer bør du bare bruke der du mener det faktisk skal stå en tom linje i den ferdige teksten.

      Lik

      Svar
    • Nei, det gjør det ikke enklere. Det er mye lettere å bla i en bunke med løse ark enn en som er stiftet sammen eller satt i ringperm. Bare prøv selv. Ringpermer tar dessuten stor plass.

      Det verste er allikevel slike tynne plastpermer som ikke har ringer, men isteden noen dingser som man trer gjennom hullene i arkene og bøyer ned. Manuskripter som er satt inn i slike permer, må man holde åpne med hendene for å kunne lese. Det er veldig irriterende hvis man forsøker å drikke kaffe eller gjøre notater mens man jobber. Og det gjør man jo gjerne.

      Lik

      Svar
      • Stifta eller innbunde er kanskje å foretrekka om ein skal krølla seg saman i sofaen, men ein bunke lausark er nok betre på eit skrivebord, som er ein betre arbeidsplass til notattaking.

        Lik

  6. Hei! Lenge siden har fått vært inne her, pga PC-trøbbel, men har lest det jeg kunnet på jobb…🙂

    Lurer litt på en ting når det gjelder innsendelse av dikt og korte prosatekster. Syns du det er nødvendig å plassere hvert dikt på ny papirside når noen av tekstene er så stramme og korte som på 2-3 linjer?

    Lik

    Svar
    • Nei. Egentlig synes jeg vel ikke det noen gang er nødvendig å plassere hvert dikt på en egen side – det viktigste er at det er leselig, og at det klart fremgår hva som hva. Men det kan godt hende det er delte meninger om dette.

      Lik

      Svar
  7. Faen, jeg som nettopp har skrevet en hel roman som jeg har brukt åtte år på, på mitt gamle hello kitty brevpapir!

    Lik

    Svar

Legg igjen en kommentar

